Saimaan mediakeskus

ActionTrack avaa tapoja uudistaa ja motivoida oppimista. Se on helppokäyttöinen ohjelma, joka mahdollistaa Googlen karttapohjalle rakennettujen oppimispelien tuottamisen. Idea on luoda rasteista koostuva rata esimerkiksi koulun pihalle, jota oppilaat pelaavat älypuhelimillaan tai tablet-laitteilla. ActionTrackia voi käyttää oppitunneilla, koulujen liikuntatapahtumissa, opintomatkoilla tai esimerkiksi avoimien ovien päivänä.

Tehtäviksi voi asettaa minkä tahansa oppiaineen tehtäviä ja näin voi integroida liikunnan eri aineisiin.  Pelin tekemisessä suurin osa työmäärästä menee pelin ja sen tehtävien suunnitteluun. Itse radan rakentaminen on nopeaa ja helppoa. Ratoja ja tehtäviä voidaan luoda ulko- ja sisätiloihin. Radat voivat olla suoraviivaisia tai ne voivat perustua pelaajien valintoihin tai pistemääriin eli radat voivat olla kokonaan tai osittain yksilöllisiä eriyttäen joko vaikeampiin tai helpompiin tehtäviin.

Tehtävät radalle voi rakentaa monipuolisesti ja niihin voidaan sisällyttää kuvia tai valokuvausta, tekstiä, videota, ääntä tai monivalintoja. Tehtävistä voi muodostaa myös esimerkiksi ulkona tehtävän kokeen mihin tahansa oppiaineeseen. Tehtävät voivat myös olla yhteistyötaitoja kehittäviä. 

Älylaitteen GPS seuraa oppilaan sijaintia. Pelialue rajataan ja jos oppilas menee alueen ulkopuolelle, hän saa siitä laitteeseensa ilmoituksen ja mobiilisovellus opastaa oppilaan takaisin pelialueelle. Opettaja näkee oppilaiden liikkeet radalla ja vastaukset reaaliaikaisesti ja voi tarkastella oppilaiden vastauksia myös jälkikäteen.

Ohjelma toimii iOS- ja Android-laitteilla, joihin ladataan oppilaille ilmainen mobiilisovellus. HUOM! Mini-iPadeissä ei ole GPS:ää, joten peliä kannattaa pelata oppilaiden omilla älypuhelimilla.

 

Lisätietoja osoitteessa: http://www.taz.fi/

Katso video